נחירות ודום נשימה בשינה

על אף הדימוי הציבורי הכללי הנלעג, נחירות אינן עניין מצחיק כלל. נחירות ודום נשימה בעת השינה הנן בעיה רפואית שיכולה להיות חמורה. עקב דום נשימה חסימתי בשינה עלולות להיות למחלות לב, עלייה בלחץ הדם, עייפות חמורה ואף תאונות הדרכים.

מלבד הבעיה הרפואית החמורה, קשורה בנחירות גם סטיגמה חברתית מפלה ולא נעימה. בין אם זה בהפרעה ביחסים בין בני הזוג ובין אם זה בושה חברתית ודימוי עצמי נמוך.

pic

מה גורם לנו לנחור?

הנחירה נגרמת בשל מעבר אוויר בחלל הלוע. מעבר האוויר מרעיד רקמה רופפת באזור הלוע וזאת בשל התנגדות גבוהה של מעבר האוויר בשל היצרות וחסימה חלקית. החסימה החלקית הנגרמת בשל הגדלה של השקדים, חיך רפוי, לשון מוגדלת, חסימה של האף, הגדלה של הענבל, חיך רפוי, שקיעה של הלסת וצוואר שמן או קצר.

הנחירות יכולות להיות בעיה בפני עצמה, אך הן יכולות גם להעיד על דום נשימתי בעת השינה. הנחירה והפסקות הנשימה בשינה מעידות על קושי נשימתי ועל ירידה ברוויון החמצן בדם ועלולה להוביל לבעיות נוספות עקב כך. כאשר ישנה חסימה של דרכי האוויר בעת השינה נוצר מצב המכונה דום נשימה שנתי. ראשית על מנת לאבחן את הבעיה מבצעים בדיקה במעבדת שינה, בבדיקה זו זה מחובר הנבדק למכשירים העוקבים אחרי איכות השינה שלו והאם הוא סובל מבעיות של דום נשימה. במצב של דום נשימה בשינה עלולה להיות פגיעה בשינה העמוקה של הנבדק (שנת הREM ) כך שהנבדק מתעורר עייף וללא השלמה של שעות השינה הנחוצות, עייפות הנגררת אל משך היום ועלולה לגרום לו להיות ישנוני ולהירדם במצבים שונים, כולל בזמן הנהיגה ברכב. החלוקה בין הנבדקים נעשית על פי חומרת הפסקת הנשימה והתכיפות שלה, כך שניתן להתאים לכל מטופל טיפול אישי בהתאם לחומרת הבעיה ממנו הוא סובל. הפתרון לבעיה יכול לנוע מהורדה של המשקל בלבד וכלה במסכת CPAP להזרמה של לחץ אוויר חיובי למניעת התמט של הרקמות הרכות. אפשרויות נוספות הם הטיפולים הכירורגיים.

הדרכים לטיפול בבעיה

הדרכים לטיפול בבעיה הנן מגוונות ותלויות בחומרת הבעיה ובמטופל עצמו. במקרים של חסימה בדרכי האוויר של האף בשל רקמה עודפת של החיך או הענבל, ניתן להסיר את הרקמה העודפת ובכך לטפל בבעיה. ישנם טיפולם מגוונים לטיפול באף, בחיך ובענבל, בשקדים ובבסיס הלשון.

לפני הניתוחים השונים מומלץ על בדיקת SLEEP ENDOSCOPY  לאבחון מדוייק יותר של מיקום החסימה וסוג החסימה.

בעבר בוצע ניתוח הכריתה באמצעות איזמל מנתחים פשוט ובאמצעותו הוסרה הרקמה הועדפת או המודלקת. כיום ניתן לבצע את ההליך בשיטת (COBLATION) Radio-frequency tissue ablation המסתייעת בגלי רדיו על מנת להקטין את הנפח של הרקמה העודפת וזאת ללא חיתוך.כתוצאה מכך זמן החלמה והכאבים הנלווים מופחתים. השיטה החדשה אושרה לשימוש בישראל והנה מהירה ומדויקת. התהליך מבוצע תחת הרדמה מקומית בלבד והמטופל שב לביתו זמן קצר לאחר גמר ההליך. ההתכווצות של הרקמה מוסגת באמצעות אבלציה ופירוק של הרקמה וזאת ללא סיכון של התחממות יתר או פגיעה ברקמה בריאה.